نیروگاه ها و آلاینده های زیست محیطی

نیروگاه ها و آلاینده های زیست محیطی

تولید برق توسط نیروگاه ها علیرغم فراهم آوردن رفاه بیشتر برای جامعه می‌تواند اثرات نامطلوبی بر محیط زیست داشته باشد. امروزه حدود 65% برق دنیا از احتراق منابع فسیلی شامل زغال ‎سنگ، مازوت و گاز طبیعی تأمین می‎ شود.

انرژی پتانسیل شیمیایی موجود در سوخت ‎های فسیلی عموماً در نیروگاه‎ های حرارتی از جمله گازی، بخار، سیکل ترکیبی و نیروگاه های تولید هم‎ زمان برق و حرارت به انرژی الکتریکی تبدیل می ‎شود.

اگرچه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر می‌تواند موجب کاهش آثار نامطلوب زیست محیطی تولید برق شود اما استفاده از این منابع نیازمند تکنولوژی پیشرفته و داشتن اقتصادی قوی به منظور سرمایه گذاری و تامین هزینه های این منابع می باشد که این امر در کشورهای درحال توسعه امکان پذیر نمی باشد.

به طور کلی آلاینده های ناشی از صنعت نیروگاه های برق را می توان در چهار بخش آلاینده های هوای خروجی از دودکش ها، آلاینده های فاضلابی، پسماند و آلودگی صوتی دسته بندی نمود. نوع آلاینده و میزان تولید آن به صنعت تولید انرژی و سوخت مورد استفاده و فرآیند نیروگاه بستگی دارد. در ادامه آلاینده های این چهار بخش به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.

نیروگاه ها و آلاینده ‌های هوا

ناخالصی در سوخت مصرفی، احتراق ناقص سوخت، نسبت نامناسب هوا به سوخت و استفاده از سوخت ‌های فسیلی عوامل اصلی آلودگی هوا در نیروگاه های حرارتی می باشند. در نیروگاه های حرارتی مهم ترین منبع ایجاد آلاینده های هوا از نظر کمی و کیفی چرخه ترکیبی فرایند احتراق سوخت می باشد.

گازهاي ناشي از احتراق شامل H2O، O2، HC، CO2، CO، NOx، SO2 و همچنین حاوی ذرات معلق مي باشد كه گاز CO2 جزو گازهاي گلخانه اي و HC، NOx، SO2، CO و ذرات معلق جزو آلاينده های هوا محسوب مي شوند. تغییر در سوخت مصرفی، فرایند و نحوه احتراق و همچنین استفاده از تجهیزات کنترلی می تواند میزان انتشار این آلاینده ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

آلاینده ‌های آب و پساب نیروگاه ها

به طور کلی در نیروگاه های حرارتی انواع پساب ها تولید می گردد که شامل پساب برج خنک کننده، پساب ناشی از واحد تصفیه آب، پساب آلوده به مواد نفتی و سـوختی واحدهای تعمیرات، ساختمان توربین، اداره انبار، پساب ناشی از شستشوی سطوح خارجی، پیش‌ گرمکن ها و مافوق گرمکن ها، اکونومایزر و کوره، پساب ناشی از شستشوی شیمیایی (اسید شویی یا قلیاشویی) لوله های بویلر، پساب انسانی و پساب شستشوی واحدها و رواناب سطحی‌ ناشـی از آب باران می باشند.

پسماند نیروگاه ها

مقدار پسماند تولید شده در نیروگاه حرارتی به عوامل مختلفی از جمله نوع سوخت، فرآیند و ظرفیت تولید نیروگاه بستگی دارد.

به طور کلی پسماند های خطرناک تولید شده اصلی توسط نیروگاه های حرارتی شامل کاتالیزور مصرف شده، روغن ضایعات شده، رزین مصرف شده، آزبست و یا مواد عایق دیگر ضایعاتی، مواد زائد شیمیایی، آب نمک غلیظ نهایی، فاضلاب نمک کریستالی و باتری های ضایعاتی می ‎باشند. البته بسته به عملکرد سیستم، مواد زائد جامد دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد.

آلاینده ‌های صوتی

منابع اصلی آلودگی صوتی در نیروگاه های حرارتی کمپرسور، پمپ خوراک دیگ بخار، توربین، ژنراتور، فن ها، برج خنک کننده و غیره می باشند.

آلودگی صوتی یکی از مسائل مهم در ایمنی و سلامت شغلی کارکنان نیروگاه و صنایع مختلف می باشد که برای کنترل آن باید اقدام های فنی و مدیریتی مناسبی صورت گیرد. کاهش آلودگی صوتی در نیروگاه ‌ها خصوصاً مسائل مربوط به آلودگی ‎های پایدار صوتی با توجه به تأثیر آن ‎ها بر سلامت افراد، از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که کارکنان نیروگاه ‎های برق در معرض تهدیدهای سلامتی و بهداشتی قرار دارند که ممکن است بلافاصله بروز نکند.

نیروگاه ها و آلاینده های زیست محیطی

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش

محیط زیست برای ما
ما برای محیط زیست

شرکت مهندسین مشاور آرین ستاک اندیش با بیش از یک دهه سابقه در زمینه HSE و انرژی و اجرای پروژه‌ های متعدد و موفق در زمینه محیط زیست، توانایی آن را دارد که خدمات ارزنده ‌ای در خصوص پروژه‌ های مرتبط با صنایع نیروگاهی اعم از محاسبه انتشار و ارائه راهکارهای کنترلی مختلف ارائه دهد.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =